Bedagade blommor


Tack för att du handlar hos K&US!


Har du frågor angående din beställning?

Det bästa är att maila till oss på: service@kandus.se
Du kan också ringa till butiken på: 08-280 708



Frakt inom Sverige:

Fraktfritt för beställningar över 500 kr.

För beställningar under 500 kr tillkommer en fraktkostnad på 75 kr.

Vid byte av färg eller storlek inom 14 dagar bjuder vi på returfrakten. Se rubriken "Byten" nedan.



Frakt utrikes:

Fraktfritt för beställningar över 2000 kr.

För utrikes beställningar under 2000 kr, betalar du 200 kr i fraktavgift.

Vid retur eller byte bekostar du själv returen. Observera att det är du som kund som har ansvar för att returen förpackas väl och kommer fram till oss, se gärna till att få ett inlämningskvitto när du gör din retur.


Observera att det för länder utanför EU kan tillkomma kostnader för moms och skatt enligt det mottagande landets regler.



För länder i Europa utanför EU. Exempelvis Norge & Storbrittanien:


Varor som skickas från Sverige till länder inom Eulopa men utanför EU måste tullas in i respektive land.

Tullavgift och moms tillkommer enligt respektive lands bestämmelser. För Norge exempelvis, tillkommer tullavgift för varor från 3000 NOK. Varor under 3000 NOK är alltså tullfria.

Vid beställning hos K&US, dras den svenska momsen bort vid köpet, medan mottagande lands moms och eventuell tullavgift (ca 5-6% av köpesumman) läggs på i mottagarlandet.
För mer utförliga detaljer vänligen ta del av respektive lands tullregler angående näthandel. För Norge kan du läsa vidare på www.toll.no



Betalsätt:

Du kan betala dina varor på enligt alternativen nedan. Har du frågor kring Klarnas betalningsalternativ, ta kontakt med deras kundservice 08-120 120 10.

- Klarna Faktura. Du har 30 dagar på dig att betala din faktura som skickas till dig från Klarna via e-post.
Tänk på att kredittiden räknas från det att beställningen skickas, inte från när du hämtar ut ditt paket. Observera att byte- och retur ska ske inom 14 dagar. 

- Klarna Bank/kreditkort. Du genomför din betalning direkt med ditt kort via Klarna.

- Klarna Betala direkt.
Du kopplar ditt bankkonto via Klarna, som efter ditt godkännande drar din betalning först när dina varor är skickade.




Leveranstid:

Förutsatt att varan finns i lager får du dina varor inom 3-4 dagar. Vi förbehåller oss rätten att det under arbetsintensiva perioder kan ta någon dag extra. Utrikes leveranster tar också flera dagar beroende på land.

Inrikes leveranser sker med DHL. Du kommer att bli aviserad via sms. I sms'et finner du information om var och när du kan hämta ut ditt paket.

Utrikes leveranser sker med PostNord.



Byten och returer:

Du har full retur- och ångerrätt inom 14 dagar från och med att du har mottagit din order. Observera att även om Klarna erbjuder möjligheten att betala inom 30 dagar, så kvarstår byte- och returrätt på 14 dagar då K&US och Klarna är två helt olika företag. 
Din returanmälan och fraktetikett finner du i ditt paket, se information nedan under Byte eller Retur.
Observera att varan du returnerar måste vara i samma skick som när den skickades till dig. Den måste alltså vara oanvänd, otvättad och ha kvar sina prislappar och etiketter.

Alla byten och returer ska skickas till:

K&US
Hornsgatan 68
118 21 Stockholm

Det går även bra att fraktfritt/gratis returnera dina varor direkt i K&US butik på Hornsgatan 68. 



Byte:

Vill du byta din vara till annan färg eller storlek ber vi dig lägge en ny beställning på varan du önskar byta till. Gör därefter en retur på den vara du vill skicka tillbaka. (Om varan inte finns, räknas det som en retur och du får själv stå för returkostanden. Se information under rubriken Retur.)

Vid byte av färg eller storlek av samma modell inom 14 dagar, bjuder vi på bytesfrakten (en gång per order), under förutsättning att du använder dig av den bifogade fraktetiketten och skickar ditt paket via ditt DHL-fraktombud. Vill du använda annan frakt får du själv stå för byteskostnaden.

Det är viktigt att du även vid byte fyller i hela returanmälan med ordernummer, varuinformation och kontaktuppgifter. Klicka i rutan BYTE så att vi uppmärksammar att det är ett kostnadsfritt byte och inte en retur.




Retur:

Du har 14 dagar retur- och bytesrätt. Den bifogade fraktetiketten fungerar som tillfälligt porto när du returnerar en vara till oss via DHL. På så vis behöver du inte lägga ut pengar i samband med returen.
Returfrakten (75kr) justeras i efterhand vid återbetalningen av den returnerade varan.
Om du hellre vill använda annat fraktbolag går det också bra. Obeservera dock att det är du som kund som har ansvar för att varan är väl förpackad och kommer fram till oss. 

Återbetalning av aktuell summa görs efter att vi mottagit din retur.

Har du valt att betala med faktura, kommer KLARNA att skicka ut en ny faktura med ett nytt belopp till dig per e-post. Du betalar därefter in den nya korrekta summan.



Felaktig vara:

Om du har fått en felaktig vara levererad står vi självklart för returfrakten.
Kontakta då vår kundtjänst så snart som möjligt: telefon: 08-280 708
Alternativt mail; service@kandus.se



Med reservation mot slutförsäljning:


Vi har butik och lager i ett. Det innebär att om en kund beställer sista plagget i en specifik storlek och någon samtidigt köper samma plagg i butiken, då är varan slut. Detta trots att kunden kan ha hunnit få en orderbekräftelse.
Det händer väldigt sällan eftersom kassan är synkroniserad med Postorder, men det kan tyvärr hända att det blir ett glapp mellan att kunden i butiken ännu inte betalt och att plagget just i den stunden beställs på nätet.
Om varan trots allt är slut på både lager och i våra butiker, så kontaktar vi kunden snarast möjligt.



Reklamationer:

Vid reklamation av varor köpta på vår hemsida, kontakta oss på telefon: 08-208 708 
Alternativt mail; service@kandus.se
På K&US strävar vi efter att arbeta ekologiskt hållbart och försöker därför i första hand laga reklamationer i den mån det går. Därefter kommer vi överens med kunden hur vi går till väga för att tillfredställa båda parter.
En avräkning för hur länge varan har använts innan reklamationen kan komma att göras.

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera varor inom 3 år, under förutsättning att det är ett tillverkningsfel. Felet ska även påtalas inom skälig tid från det att det upptäckts.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens beslut.



Ej avhämtade paket:

En beställning är ett avtal mellan oss och dig som kund.
Får vi tillbaka ett paket som ej har blivit avhämtat, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för våra kostnader, för närvarande 300 kronor.

Vi reserverar oss gällande eventuella prisförändringar av Postens och DHLs fraktkostnader och avgifter.



Information om K&US behandling av personuppgifter:

K&US lagrar de personuppgifter Kunden lämnar till K&US i samband med att Kunden gör beställningar av varor och tjänster, innefattande bl.a. namn, adress, och andra kontaktuppgifter samt uppgifter om kreditkort och andra betalningsmedel.

K&US använder personuppgifterna vid registrering av Kunden som kund, mottagande av beställning, leverans, fakturering och information samt för marknadsföring i den utsträckning Kunden inte avböjt marknadsföring.

Personuppgifter kan komma att lämnas ut för behandling för K&US räkning genom ett s.k. personuppgiftsbiträde. I sådant fall kommer ett skriftligt avtal upprättas för att reglera personuppgiftsbiträdets hantering av personuppgifterna och personuppgiftsbiträdet kommer inte ha rätt att använda personuppgifterna för andra syften än att utföra de uppgifter personuppgiftsbiträdet åtagit sig mot K&US.



Ändamålen

K&US använder Kundens personuppgifter för att administrera beställningar av varor eller tjänster och för att kunna fullgöra de åtaganden och ta tillvara de rättigheter som följer av en beställning. Uppgifterna används även i övrigt för marknadsföring av K&US och dess varor och tjänster.



Lagringstid

K&US lagrar personuppgifter så länge Kunden är kund hos K&US och – förutsatt att Kunden inte begär att personuppgifterna ska tas bort tidigare – under en tidsperiod om tre (3) år efter Kundens senaste köp.
I den utsträckning K&US enligt lag eller myndighets föreskrift är skyldig att spara uppgifter under längre tid än vad som anges ovan, sparas uppgifterna i enlighet därmed.



Rättslig grund för behandlingen av personuppgifter

K&US behandlar lämnade personuppgifter på den rättsliga grunden att det är nödvändigt för att uppfylla parternas avtal. K&US har vidare rätt att behandla Kundens adress och övriga kontaktuppgifter för marknadsföringsändamål baserat på en intresseavvägning, där K&US så länge inte Kunden motsatt sig den behandlingen anser att dess intresse att marknadsföra sina produkter och tjänster överväger Kundens integritetsintresse.



Kundens tillgång till personuppgifter samt begäran om begränsning av behandling, rättelse mm

Kunden har rätt att kontakta K&US för att få information om vilka personuppgifter om Kunden som behandlas av K&US, vilket sker genom att kontakta K&US via ovan angivna adress, e-post eller telefonnummer. Kunden har vidare rätt att begära att personuppgifter ska rättas eller tas bort eller att behandlingen av personuppgifter ska begränsas (exempelvis genom att inte användas i K&US marknadsföring) eller helt upphöra (i det fall behandlingen sker efter en intresseavvägning). Kunden har även rätt att begära portering av personuppgifter som Kunden själv lämnat och som K&US behandlar med stöd av Kundens samtycke eller för att uppfylla avtalet med Kunden.

Kunden är dock medveten om att en begäran om borttagning av uppgifter eller begränsning av behandlingen av personuppgifter kan medföra att Kundens möjligheter att nyttja K&US tjänster kan vara begränsade eller helt bortfalla.



Anslutning till K&US nyhetsbrev

När Kunden väljer att ange sin e-postadress för att motta K&US nyhetsbrev, ger Kunden samtidigt sitt samtycke till att K&US använder e-post adressen för att skicka nyhetsbrev till Kunden.

K&US lagrar Kundens personuppgifter så länge Kunden vill motta K&US nyhetsbrev. Kunden kan när som helst avregistrera sig från K&US nyhetsbrev. Detta sker via länk på varje nyhetsbrev.

K&US kan komma att lagra kundens uppgifter i den utsträckning K&US enligt lag eller myndighets föreskrift är skyldig att spara uppgifter under längre tid än vad som anges ovan. I sådana fall sparas uppgifterna i enlighet därmed.

Den rättsliga grunden för K&US behandling av personuppgifter i samband med nyhetsbrevshanteringen baseras på samtycket som lämnas i samband med att kunden accepterar utskick av K&US nyhetsbrev. Att lämna samtycke är frivilligt och Kunden har rätt att återkalla sitt samtycke. Återkallande av samtycke sker genom att kontakta K&US via nedan angivna adress, e-post eller telefonnummer, alternativt via länk i varje nyhetsbrev. En återkallelse påverkar inte lagligheten av den behandling som skett innan samtycket återkallades. En återkallelse kan emellertid medföra att dina möjligheter att nyttja K&US tjänster kan vara begränsade.

K&US använder sig av MailChimp för att skicka nyhetsbrev, de personuppgifter Kunden anger, hanteras därmed även av MailChimp i form av personuppgiftsbiträde. Mailchimp har inte rätt att använda personuppgifterna för andra syften än att utföra de uppgifter de åtagit sig mot K&US enligt avtal mellan K&US och MailChimp.



Personuppgiftsansvarig

K.U.S Stockholm Sweden AB, org. nr. 556567-7746, Hornsgatan 68 118 21 Stockholm, 08-280 708, service@kandus.se



Klagomål till Datainspektionen

Vid klagomål på K&US behandling av personuppgifter kan Datainspektionen kontaktas.
Besök www.datainspektionen.se för mer information eller kontakta Datainspektionen via e-post på datainspektionen@datainspektionen.se eller på telefon 08-657 61 00.